Luke Butler och hans Star Trek-konst

elephant star trek

Står man bara framför en tidningshylla tillräckligt länge så brukar det nästan alltid dyka upp något Star Trek-relaterat. Den här gången var det konstmagasinet Elephant som lagt en ikonisk bild från originalserien på sin förstasida. Eller, rättare sagt, en bild av en bild från originalserien. Konstnären Luke Butler hämtar nämligen gärna sina motiv från film och tv, och en av de barndomsserier som dykt upp i hans konstnärsskap är just Star Trek.

elephant star trek uppslagI artikeln inuti tidningen berättar hon om hur kapten Kirk var en av hans första manliga förebilder – ett bossigt machoideal som hans mamma pedagogiskt försökte få honom att överge. Fast numera är det snarare Kirks svagare och mer känsliga ögonblick som hamnar i hans bilder. Då och då målar Luke Butler även in sig själv i motiven, men då som någon av rödskjortorna – det vill säga de utbytbara statisterna som alltid var de som gick åt när någon ur Enterprises besättning dog under ett uppdrag.

Läs mer om Luke Butler här. 

Det här är mitt femte inlägg i årets #blogg100-utmaning. 

Startrekathon i ett år: en lägesrapport

blogg100I

dag träffade jag mina kompisar från Lundellbunkern i en studio på Sveriges Radio. De är lite lättade, märker jag. I morgon, onsdag, är det dags för sista delen i deras poddprojekt Lundellbunkern. Där har de lyssnat igenom Ulf Lundells samlade produktion, i form av en jättemegabox, och sedan poddat om varenda skiva – samt gjort en del extrapoddar där de pratat om hur det varit att lyssna igenom alla Lundells låtar och göra en podd av det. Totalt kommer det att bli 69 avsnitt som de producerat under tre månader. Men onsdag kväll är det slut. Över. Done with.

Det är inte utan att jag blir lite avundsjuk. Jag har hållit på i ett år och har nätt och jämnt kommit igenom en fjärdedel av mitt eget bunkerprojekt. På ett år har det blivit 241 blogginlägg (inräknat det här) och jag har skrivit om 183 avsnitt av olika Star Trek-serier och om fem långfilmer. Och så en del böcker, skivor, podcaster och fansajter. För Star Trek-universumet är ju otroligt rikt. Så rikt att jag på sista tiden försökt prioritera tv-avsnitten för att överhuvudtaget komma någonstans i min startrekathon. Fortfarande tänker jag spurta de sista månaderna fram till 50-årsjubileumet den 8 september, som var min ursprungliga deadline. Men alternativa scenarion har också börjat föresväva mig. Som att avsluta det här projektet i början av 2017 i stället. När den nya Star Trek-serien ska börja.

Och, för tydlighetens skull. Det är inte att projektet är över som jag är avundsjuk på, när jag ser mina Lundelbunkerkompisars lättade anletsdrag. För jag tycker att det är sjukt kul att sätta mig in i allt som är Star Trek. Det är lättnaden jag är avundsjuk på. Att faktiskt få avsluta det här. För någonstans misstänker jag ju att jag kommer att skriva exakt ett sånt här inlägg nästa år, och sen nästa. För evigt tragglande mig igenom den totala produktionen av allt upptänkligt som är Star Trek 🙂

Förresten, utan glada tillrop från er läsare så hade det här förstås inte blivit något. Ni är mina medfångar i min Startrekathon-bunker. Och det känns bra!

I och med det här ger jag mig också in i #blogg100 på nytt (det vill säga, dagliga blogginlägg hundra dagar i rad). Det var det som gav den här bloggen en kickstart. Jag hoppas att det blir en repris på det.

Brothers. Det där Data får träffa sin far (och sin onda tvilling – igen).

tng brothers 1

Oj, vad det hänger ihop tematiskt helt plötslig nu då. I förra avsnittet fick Picard, Wesley Crusher och Worf på olika sätt återanknyta till sina respektive familjer och släktingar. I Brothers är det nu Datas tur att träffa hela tjocka släkten. Dessvärre har han en betydligt mer dysfunktionell familjesituation än de som vi fick uppleva i Family.

Det börjar redan med inbjudningen till släktträffen. Den gör Datas skapare, Noonian Soong – som alla trodde var död, genom att skicka ut en signal mot Enterprise. Ett kommando som stänger av Datas vanliga funktioner, och istället låter honom göra vad som helst för att ta sig till Dr Soong. Som till exempel att kapa Enterprise, stänga ute alla andra från skeppets datorsystem, ge röstkommande med Picards röst och låsa skeppets navigering med ett jättelångt lösenord. Och på tal om den ofta bristande säkerheten ombord, av någon anledning finns det inget sätt som Picard kan bryta igenom de brandväggar och lås som Data byggt upp. Lite extra jobbigt eftersom det finns ett döende barn ombord på Enterprise som akut behöver läkarvård.

tng brothers 4Den mysiga återföreningen mellan Data och dr Soong blir dessvärre inte särskilt långvarig. Det visar sig att Soongs signal även aktiverat Datas onda tvilling, Lore. Honom mötte vi ju senast i avsnittet Datalore, så långt tillbaka som i första säsongen av The Next Generation. För er som glömt eller missat det avsnittet så är Lore en tidigare variant av Data. Storebror, skulle man kunna kalla honom. Eller en prototypen. En första skiss. Eller kanske den misslyckade första upplagan. Lore var nämligen lite för mänsklig för sitt eget bästa – det vill säga ondskefull, ränksmidande och lögnaktig. Saker som Soong justerade inför version 2.0 .

Att skaparna bakom The Next Generation i säsong fyra plockar upp en rollfigur från säsong ett känns som ett ganska avancerad grepp i en serie som tidigare i det längsta försökt undvika att låta en plot ens sträcka sig över två direkt på varandra följande avsnitt. Men när man nu gjort sig besväret att gräva upp Lore från det förgångna så hade det ju varit trevligt om man inte recyklat manuset från sist han var med i serien. För det är exakt samma dubbelgångartrick i det här avsnittet som Lore använde sig av i Datalore. Det vill säga att Lore stänger av Data, och sedan låtsas vara honom.

Det Lore är ute efter den här gången är ett datachip som Soong gjort åt Data för att ge honom känslor. När Lore väl fått det inopererat röjer han sin äkta identitet, skrattar ondskefullt och transporterar sedan bort sig någonstans, oklart vart,  genom en knapp som finns under hans nagel (!). Allt medan Soong olycksbådande skriker något om att chipet är gjort för Data, inte Lore, och att något hemskt kommer att hända.

tng brothers 3Visst är det trevligt när rollfigurer återvänder från det förgångna och på det här sättet knyter samman de olika säsongerna. Men det här avsnittet lämnade mig dessvärre med fler frågor än jag hade innan jag såg det. Vad var det för saker som dr Soong opererade in i Datas och Lores munnar? Varför aktiverade Soong Lore när han vet vilket rötägg han är? Och var verkligen dr Soong så döende som han sa i början av avsnittet, eller lurades han igen?  Men störigast av allt är att det här avsnittet så tydligt pekar fram emot en upplösning i ett kommande avsnitt. Hade avsnittet döpts till Brothers part one hade det väl varit okej, men nu vet man ju inte om det kommer att ta två och ett halvt år tills Lore kommer tillbaka (även om jag ju förstår att det inte kommer att ta så lång tid, men ni förstår vad jag menar). Förresten, på tal om störiga rollfigurer som återkommer med ojämna mellanrum – var det inte länge sedan vi såg till Q?

Betyg: 7/10

Star Trek: The Next Generation. Säsong 4, avsnitt 3/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 179 tv-avsnitt.

The Best of Both Worlds – pt 1. Det där Picard blir en borg, och Star Trek lyckas åstadkomma sin första cliffhangersäsongsavslutning någonsin.

tng the best of both 4

Det här avsnittet har jag sett fram emot i ungefär 32 avsnitt (för att vara exakt). Så länge är det alltså sen borgerna senast var med i serien. Och vilken väntan det varit. På många sätt känns det som om hela den här säsongen bara gått åt att vänta på borgerna. Men under mina bildsökningar och genom bluray-boxens egen försorg har jag ju redan av misstag sett de chockerande bilderna: Picard som BORG! (det skulle vara intressant att höra hur den som satte samman bluray-boxen tänkte när varje ny säsong inleds med en trailer för…NÄSTA SÄSONG. Människor som är mer spoilerkänsliga än jag riskerar liksom att avlida).
tng the best of bothBorgerna är alltså äntligen här, men får uppriktigt sagt inte så mycket utrymme – åtminstone inte i den form vi känner dem. De kidnappar nämligen tämligen omgående Picard, som får ett nytt namn  i sin nya inkarnation och sedan hanterar det mesta av kommunikationen mellan borg-kuben och Enterprise. Slås ännu en gång hur borgerna ser ut som tokroliga variationer på figurerna i De förlorade barnens stad. Gillar att man för en gångs skulle också ansträngt sig med en ordentlig b-handling i det här avsnittet. Det är Riker som blivit erbjuden ytterligare ett kaptensjobb, men som inte är särskilt sugen på att lämna Enterprise. Samtidigt dyker en sassy utmanare upp på bryggan, karriärkåta Shelby, som redan bestämt sig för att efterträda Riker innan han ens själv bestämt sig för att ta det nya jobbet. Hon är skitstörig, medan Riker verkar vilja sätta henne på plats mer för att han känner sig hotad än för att hon egentligen gör något fel. Äntligen lite drama! Och på nytt påminns vi om hur det mjäkiga samtalsklimatet ombord på Enterprise saboterar alla försök till melodramatiska såpaintriger. Technobabble, däremot, gillar man så mycket mer och en hel del sådant blir det. Mycket spektrumvariationer eller frekvensvariationer eller vad det nu var.
tng the best of both 3Det här är ju ett avsnitt som till exempel bredvidläsningsboken The Star Trek: The Next Generation Companion går ner i brygga inför. Jag gillade det, men om vi ska vara riktigt ärliga – och det ska vi ju – så saknas en viktig ingrediens. Spänning. En sak jag tänkt på även tidigare är hur dåliga man är i The Next Generation på att fylla sina intriger med både action och riktig suspense. Till och med originalserien lyckades bättre. Där klippte man åtminstone in lite bilder då och då på random besättning som sprang runt och hade panik och ramlade i skeppets korridorer. Här kan det dö det ett tjugotal personer av en söndertrasad vägg i skrovet, och vi får inte se en enda bild förutom exteriören och läget på bryggan (oklart om det är i det här avsnittet eller del två, och hur många som dog, men ni förstår vad jag menar).

tng the best of 5Och, jo. Jag förstår att det måste vara budgetskäl som ligger bakom bristen på inklippta scener med konsekvenserna av olika väpnade konflikter, men det förändrar inte att det faktiskt är rätt illa genomfört. Framför allt eftersom i stort sett ingen på bryggan någonsin ger efter för stress, förtvivlan eller panik. I avsnitt som det här skulle man rentav kunna säga att serien följer något slags antidramaturgi. Det är helt enkelt lite oengagerande att sitta och se på ett avsnitt där i stort sett alla ständigt är tappra, modiga och kontrollerade. Det här att hela mänskligheten faktiskt är hotad får man lägga till själv. Det är också symptomatiskt att när man nu äntligen skapat en ny superskurk i Star Trek-universumet, så är det en ras som till hälften är maskiner. Helt utan känslor. Över. Huvud. Taket. Star Trek: The Next Generation kan helt enkelt beskrivas som serien som HATAR känslor. Det är så att man nästan längtar efter McCoy och några av hans svavelosande utbrott.

Så vad blir det för betyg då? Tja, jag håller mig försiktigt avvaktande. Det här var kul, men mina högt uppskruvad nördförväntningar infriades inte riktigt.

Betyg: (en stark) 8/10

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 26/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 176 tv-avsnitt.

Hollow pursuits. Det första med en missanpassad besättningsmedlem

tng hollow 3

En del av Star Trek-skaparen Gene Roddenberrys vision var en arbetsplats utan konflikter – ja, om det inte var doktor McCoy från originalserien om var inblandad, för då verkar det vara fritt fram. Men i The Next Generation har friktionen mellan de anställda varit minimal – (ge och ta ett och annat myteriförsök). Men att någon på allvar skulle vara korrumperad, ond eller intrigera – det vill säga de vanliga ingredienserna i nästan all tv-dramatik – är i stort sett en omöjlighet ombord på Enterprise. Om det hänt har det i så fall nästan alltid varit fråga om en shape-shifter som antagit formen av någon ombord, eller något annat utomjordiskt som ställt till det. Men i Hollow Pursuits möter vi för första gången något som liknar en vanlig arbetssituation. Avsnittets huvudperson, Reginald Barclay, är nämligen en medelmåtta på sitt jobb ombord på Enterprise. Nej, han är faktiskt under medel, har redan fått ett öknamn och har börjat hata sina chefer. Det är nästan en befrielse att få se någon ha det så i det toleranta, men lätt fascistoida, myset ombord på Enterprise.

tng hollow 4Barclay roar sig dessutkm med att skapa olika scenarion på holodäck, där det genomgående temat är att han läxar upp sina överordnade och kollegor. Ofta med Riker som objekt för frustrationen. Ibland yttrar hans önskedrömmar som fäktningsmatcher eller regelrätta slagsmål, och han har dessutom erotiska fantasier om Troi som han lever ut på holodäck. på lediga stunder.  Ja, så starkt är suget efter hans påhittade verklighet att han ibland drar dit trots att han behövs på skeppets teknikavdelning. Inte riktigt en del av det väloljade självuppoffrande maskineri som Enterprise besättning brukar bestå av.

tng hollow 2Det hela uppdagas när La Forge tar sig in på holodäck mitt under en av Barclays fantasier. Men trots Barclays oroväckande aktiviteter där, så bestäms det att man ska försöka få Barclay att växa på jobbet, snarare än att fortsätta att mobba och trycka ner honom. Och det är ju tur, eftersom det visar sig att han är den som räddar hela Enterprise besättning när en kemisk reaktion håller på att få hela skeppet att gå under.

Så trots alla arbetsmiljöproblem och virtuella sexuella trakasserier så slutar avsnittet med den utopiska visionen i behåll. Även rötägget ombord har sina ljusa stunder, och det humanistiska sättet att bemöta Barclays holodäcks-beroende på visar sig vara det vinnande i långa loppet.

Det här påminner om: Alltså, jag kan inte påminna mig om att någon varit dålig på sitt jobb ombord på Enterprise tidigare, om de inte varit infekterade av en galenskapsbacill eller personlighetsförändrade på annat sätt. Att motorn skenar och hela skeppet riskerar att slitas i bitar är däremot ett väldigt vanligt ingriggrepp.

Det här är nytt: Det riktigt märkliga är ju att det här är första gången som någon på riktigt har irriterat sig på Riker. Att det inte sker oftare är det sant utopiska i den här serien.

tng hollowHöjdpunkten är: förstås när Troi möter sitt inställsamma och sexuellt tillmötesgående alter ego ombord på holodäcket. Det väl tänkt att det är de olika holodäcksfantasierna med skådespelarna utklädda i historiska outfits som ska bära det här avsnittet. Men jag tycker inte riktigt att de lyckas göra något riktigt bra av det där, trots skägg, kostymer och mask. Det känns lite för mycket som maskeraddag på jobbet. Och så skulle jag vilja se Riker förödmjukas lite mer.

Gillade inte: Säkerhetstänket ombord känns godtyckligt på nytt här, med tappade behållare som innehåller virus och skit. Att främmande ämnen går rakt in i ventilationen borde ju hända ofta ombord ett skepp som det här, med besök från andra planeter och civilisationer. Var finns inkubationsreglerna???

Vad har vi lärt oss? Även ett rötägg kan ha åtminstone en dag som hen skiner på. I övrigt tycker jag att det verkar lite läskigt att andra besättningsmedlemmar bara kan gå rakt in i andras holodäcksfantasier. Det talar dessutom emot de teorier som vissa av mina läsare har lanserat här på bloggen, att holädäcket främst används för sexuella fantasier.

Betyg: 6/10

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 21/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 171 tv-avsnitt.

Captain’s holiday. Det med den vilda jakten på stenen.

tng holiday 1

tng holiday 2Minns ni Den vilda jakten på stenen? Eller Romancing the Stone, som filmen hette i original. Åttiotalsrullen med Michael Douglas och Kathleen Turner i huvudrollerna. De spelar två främlingar som tvingas samarbeta – och förstås så småningom blir kära i varandra – medan de flyr från skumma typer i Columbias djungel. Captain’s Holiday känns lite som Star Treks remake av den där filmen. Exotiska miljöer, lite romantik och porriga vibbar. Picard och en ung tjej följer en skattkarta för att hitta en värdefull kristall, samtidigt som de jagas av en ferengi som själv vill lägga vantarna på dyrbarheten. Eller för att sammanfatta det hela i en mer kärnfull formulering: vilken jävla smörja det här avsnittet är.

Att man lyckas blanda in buskishumor, taffliga sexuella anspelningar och tidsreseproblematik (hur man ändrar framtiden när man reser bakåt i tiden är en variabel i intrigen som jag i stort sett alltid avskyr) i ett manus som dessutom är korkat, och sedan toppar det hela med att slänga in en kolerisk ferengi. Någon borde ha bestraffats efter det här avsnittet. Förutom jag, som var tvungen att se igenom hela.

tng holiday 4Det här påminner om: De mest katastrofala höhöhö-avsnitten i originalserien, samt några av TNG:s lågvattenmärken under första och andra säsongen. Nu är vi visst tillbaka på samma urusla nivå som förr. Det blir ju inte bättre av att jag läser mig till att det var Patrick Stewart som själv efterlyst lite mer pang-pang och romantik för sin rollfigur. Det slutar sällan bra när manusförfattarna lyssnar för mycket på skådespelare – se bara hur det gick när Shatner fick för mycket inflytande över orginalserien.

Det här är nytt: Picards första ligg så här långt. Det satt hårt inne! Nu har väl i stort sett hela den inre kretsen på Enterprises brygga fått ligga i serien. Till och med unge herr Wesley har fått hångla.

Höjdpunkten är: —. På sin höjd Stewarts silverfärgade badbyxor om jag MÅSTE välja.

tng holiday 5Gillade inte: Var ska jag börja? Okej, om jag måste välja något så är det väl de taffliga sexskämten som bygger på något slags missförstånd kring en kruka som är en fruktbarhetssymbol. Som om Picard skulle göra en sån miss, någonsin? Avsnittet är väl uthärdligt så länge Picard spelar den ovillige turisten som hatar alla andra varelser på resorten han bor på. Men när kättjan blandas in i det hela mår jag faktiskt lite illa.

Vad har vi lärt oss? Att Picard gör sig bäst omgiven av sin besättning på väg ut i galaxens mest okända hörn. Inte på äventyr som utspelas under hans chartersemester.

Betyg: 2/10

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 19/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 169 tv-avsnitt.

Förklaringen till min frånvaro. En i varje fall.

tng silence 2

En del har kanske märkt hur mina uppdateringar här skett med allt lägre frekvens. Från sommarens peak med dagliga blogginlägg till att jag nu räknar det som en bra vecka om jag lyckas skriva om två avsnitt i veckan.

Orsaken är att jag har haft det så jävla roligt på jobbet på sistone. Förutom ett gäng avsnitt av filmprogrammet Kino och massor av spännande möten i Teaterprogrammet så har jag också fått förverkliga ett önskeprojekt. Visst har det varit extremt stressigt den sista tiden, men möjligheten att få göra tre program om science fiction i P1 kunde jag liksom inte gå miste om. Med hjälp av Maria Georgieva och Nina Asarnoj så har jag nu gjort tre stycken Kulturradion special där vi pratat om Star Wars, fascinationen för rymden, sf-genrens position i Sverige, utopier och dystopier, artificiella intelligenser och en del annat.

Jag har mest ställt en massa frågor, medan smarta människor som Jenny Bonnevier, Anna Davour, Maria Edström, Kristoffer Leandoer, Anna Karin Linder Krauklis, Nille Svensson, Henrik Tornberg och Karin Tidbeck har suttit i studion och svarat. Dessutom har mina radiokollegor Lena Nordlund, Fredrik Wadström och Katarina Wikars har gjort inslag. Det låter liksom enkelt i radion, men det är rätt bökigt att göra sånt här och många inblandade (jag har inte ens nämnt de tålmodiga ljudteknikerna och har jag glömt någon i uppräkningen här ovan så är det pga tillfällig förvirring). För mig har det varit extremt lärorikt, och jag håller just nu på att sätta samman ett slags källförteckning till programmen, som nog också blir min egen personliga läslista framöver. Funderar lite på om det här är rätt plats att publicera dem på, men tänker samtidigt att jag nog inte hade gjort de här programmen om jag inte dragit igång det här projektet.

Nu är i varje fall programmen klara, alla tre delarna ligger för lyssning på nätet. Och givetvis blir det några minuter om Star Trek också, i programmet om utopier. Om du använder dig av Sveriges Radio-appen så finns programmen under rubriken Kulturradion special. Annars länkar jag till programsidorna här nedanför.

Kulturradion Special: Science Fiction, del 1. 

Kulturradion Special: Science Fiction, del 2 Utopier

Kulturradion Special: Science Fiction, del 3 Undergången

The Price. Det med maskhålsauktionen.

tng the price 2

Så var det äntligen Trois tur att bli hals över huvud förälskad och erotiskt besatt och tumla runt i sänghalmen och så vidare. Tyvärr är objektet för hennes åtrå och kärlek, Devinoni Ral, något av en lurendrejare. En empat som använder sina förmågor för att vinna budgivningar och manipulera affärsuppgörelser. Tänk dig själv att sitta i en förhandling med en person som kan läsa dina känslor – ett pokerfejs lurar inte henom.

tng the price 6Ral är på Enterprise för att göra just det där. Genomskåda och bilda pakter, och i förlängningen vinna en budgivning om ett maskhål. Det finns nämligen ett sånt ute på interstellär auktion och federationen är bara en av parterna som är intresserade av att köpa sig till kontrollen över vad som verkar vara en gräddfil genom galaxen. Något som man förstås också kan tjäna pengar på, eftersom man kan inkassera vägtullar (eller heter det kanske maskhålstullar) av andra som också har bråttom. Allt verkar avlöpa relativt sansat tills några ferengier oinbjudna kraschar tillställningen, de vill också var med och bjuda på maskhålet. Sedan tar en ganska förutsägbar vända med tjuv- och rackarspel sin början, där både Ferengierna och Ral försöker rigga och sabotera hela auktionen.

tng the price 7Nej, det är Trois kärlekshistoria som är avsnittets behållning, även om det är lite svårt att förstå vad som gör Troi så besatt av Ral. Är det hans psykiska dragningskraft som vi inte förstår (han är en kvarts betazoid). Eller är stackars Troi så uthungrad, såväl känslomässigt som rent sexuellt, av att gå, dag ut och dag in, och ha en “varm och nära vänskap” med Riker. Till sist måste ju även hon slänga överjaget överbord och släppa ut håret. Eller något.

tng the price 5Till slut visar sig maskhålet inte alls hålla vad det lovade, medan Troi kväser sin romantiska sida och avslöjar Rals empatiska förmågor för de andra budgivarna. Kort sagt: slutet gott, allting gott. Troi kan avsluta sin slampiga period med rent samvete, medan Ral har köpt ett helt värdelöst maskhål åt sina uppdragsgivare. Syndern straffar sig själv!

Det här påminner om: Ferengier som comic relief har vi varit besparade från ett tag. Men nu dyker de upp på nytt. De är inte fullt lika enerverande som första gången, men nästan.

Det här är nytt: Troi ligger. Och det hålls en auktion ombord på Enterprise. Om ett maskhål. Så otroligt många nya saker i ett och samma gång.

tng the priceHöjdpunkten är: Först tänkte jag på de olika hångelscenerna med Troi som avsnittets klimas.  Sedan på det märkliga utseendet och uppläggningen av maten när hon och Ral ska ha en romantisk middag. Mycket inspirerande. Dukningen, alltså. Maten låg liksom på något slags bädd av pärlor.

Men sen kom jag ihåg. Det är ju det här avsnittet som Troi och doktor Crusher gymmar lite ihop, samtidigt som de pratar om sex och passion. Ett sant camp-ögonblick i The Next Generation, om det någonsin funnits något. Att träningsoutfitsen dessutom blivit ännu mer smaklösa i framtiden än på 90-talet. SÅ märkligt.

Gillade inte: Jag upprepar mig lite här: att slänga in inbilska och korkade ferengier är The Next Generations-manusens simplaste nödlösning. Men…det var ändå lite gulligt att se dom igen. Håller jag på att bli ferengi-fan på allvar?

Vad har vi lärt oss? Uttrycket: “köp inte grisen i säcken” översätts i framtiden till “Köp inte ett maskhål otestat”. Med tillägget: “Och när det är testat, testa det en gång till. Det kanske leder till en helt annan plats än förra gången”.

tng the price 4Betyg: 5/10 Ytterligare ett helt okej avsnitt, men handlingen är lite för förutsägbar. Jag brukar ju i och för sig ge extra plus för introducerandet av nya folkslag i rymden. Denna princip har bara ett undantag: när kvinnorna i detta folk har betsel på sig. framför allt i kombinantiojn med våfflat hår. Dessutom äts det där plusset upp av att det dessutom är trista och tjatiga ferengier med. Ett nollsummespel, alltså.

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 8/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 158 tv-avsnitt.