The Enemy. Det med de skeppsbrutna Romulanerna på fel sida av den neutrala zonen.

tng enemy 3

Det här ska väl föreställa något slags fortsättning på det sista avsnittet av förra säsongen, det vill säga ytterligare ett steg i den upptrappning som jag antar pågår från romulanernas sida. Det är roligt med Star Trek. Först: nej, vi ska inte ha sammanhängande historier mellan avsnitten. Sedan: om vi nu ska ha det så ska det vara åtminstone sju avsnitt emellan varje storyline som hänger ihop, så att ingen som följer serien på tv kan komma ihåg någonting (sen tittade jag några avsnitt i förväg och inser att FULLT så många avsnitt behöver man kanske inte vänta innan romulanerna dyker upp på nytt). Å andra sidan är det faktiskt just den här ovilliga attityden som gör att The Next Generation faktiskt fungerar väldigt bra för bingewatching, många år efteråt. Ibland är gamla serier alldeles för brutala med sina cliffhangers, som ju är tänkta att hålla intresset uppe för nästa avsnittet i en hel vecka. The Next Generation flyter liksom bara på, och just när du glömt bort hotet från romulanerna så dyker några av dem upp på en märklig vindpinad och åskvädersdrabbad planet. Det är helt enkelt något skumt i görningen, men exakt vad är osäkert — även efter att avsnittet är avslutat.

tng enemyHandlingen, i korthet, går ut på att Enterprise undersöker ett nödrop på den gudsförgätna federationsplaneten Galorndon Core. Och visst hittar man resterna av ett skepp där, en romulansk farkost som sprängts i luften efter att den landat på planeten. Så småningom hittar man också två överlevande romulaner. Den ena tas svårt skadad ombord på Enterprise – men vägrar att kommunicera med besättningen. Den andre tillfångatar Geordi nere på planeten – vilket visar sig vara en rätt dålig idé, alla som tillbringar tillräckligt mycket tid på planeten skadas av strålningen där. Snart dyker ett romulanskt krigsskepp också upp, inne på Federationens territorium, och kräver att få sina besättningsmän utlämnade. The nerve!

 

tng enemy 4Picard spelar i alla fall högt med romulanernas befälhavare, som alltså är beredd att bryta mot alla fördrag och överenskommelser för att rädda sina mannar (fördrag och regelverk som de i och för sig redan verkar ha brutit mot ändå, annars hade inte det första romulanska skeppet kraschlandat långt inne på federationens område). Till slut löser allt sig, men först får vi se att det bildats ett band mellan La Forge och romulanen Bochra. En annan värld är möjlig!

Det här påminner om: Dödlig strålning? Igen? För andra avsnittet i rad? Visst, det är ju knappast orealistiskt, men lite tjatigt. Det är också andra avsnittet med La Forge som huvudperson. Det känns mycket bättre.

Det här är nytt: Visst har romulanerna verkat väldigt auktoritetsbundna i de tidigare avsnitt där de skymtat förbi, men repliker i stil med:inte konstigt att er ras är svag, ni lägger tid och resurser på defekta barn” (apropå Geordis funktionsnedsättning) har inte jag hört tidigare. De får klingonerna att framstå som galaxens lättkonverserade stämningsupplättare i jämförelse. 

tng enemy 5Höjdpunkten är: Det mest intressanta med hela det här avsnittet är väl bloddonationsdramat. Den skadade romulanen behöver en blodtransfusion, och den enda med kompatibelt blod är Worf. Men han vägrar, eftersom det var just romulaner som dödade hans föräldrar. Han håller fast vid sin ståndpunkt trots att Picard vädjar till Worf om att ge efter. ,Faktum är att jag var helt övertygad om att Worf skulle ge med sig efter scenen där romulanen säger att han hellre dör än får klingonblod i sina ådror. Vilket AVANCERAT sätt det vore att hämnas på romulanen genom att donera blod då! Och sedan se honom pinas och plågas av att bli frisk igen, tack vare en klingon. Men så roligt fick vi det inte.

Gillade inte: Jag trodde nästan att We are the world skulle rulla igång i bakgrunden när vi förstår att det trots allt skapats ett band mellan La Forge och romulanen Borchi, vars liv han räddat. Det var så himla typiskt Star Trek. Ingen får vara osams längre än 35 minuter. Om de inte är borger, dårå. Eller Worf.

Vad har vi lärt oss? Lita aldrig på en romulan. Inte ens en som du hittar skeppsbruten på en obebodd planet där det finns massor av dödlig strålning. Visst, hen kanske blir snäll de fem sista minuterna av avsnittet, men fram tills dess är hen helt opålitlig.

Underhållande avsnitt, men egentligen lite av en transportsträcka  för att hålla konflikten med romulanerna levande under säsongen.

Betyg: 6/10

 

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 7/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 157 tv-avsnitt.

Booby Trap. Det med bakhållet från det förflutna.

tng booby 4

En överraskande passion hos Picard för antika rymdskepp håller på att bli slutet för Enterprise och dess besättning.

tng booby 3Det ligger där, så vackert och stillsamt och oskadat. Det promellianska skeppet som är en rest från kriget mot mentharerna – en konflikt som utplånade bägge folken. Enterprise lockas dit genom en nödsignal som skickades ut för tusen år sedan. Picard blir så till sig att han till och med övertalar Riker att själv få följa med och utforska vraket. Efter ett tag går det upp för både Picard och resten av besättningen varför skeppet ligger där det ligger. Det har fastnat i en fälla. Runt Enterprise ligger en rad “minor” som suger åt sig all energi som Enterprise producerar. Hur mycket kraft man än försöker få ur motorerna så rör man sig inte ur fläcken. Och samtidigt utsätts skeppet för dödlig strålning.

tng boobyOch på tal om katastrofer. Det här är också avsnittet där vi får en insikt i exakt hur dåliga Geordis dejting-skills är. Att stoppa in en violinist på en holodäcksdejt som utspelas på en strand vid solnedgången är lite för mycket av kaka på kaka för någon vettig mänska. Lösningen visar sig vara att flirta med ett hologram, framför allt ett som är en virtuell upplaga av en av ingenjörerna som designade Enterprise. De två lyckas inte bara bli kära i varandra, utan löser också problemet med hur Enterprise med minsta möjliga motorkraft kan ta sig ur bakhållet. Picard styr skeppet manuellt i en sekvens som mest påminner om ett datorspel.

Det här påminner om: avsnittet Beyond the farthest star, det allra första avsnittet i den animerade versionen av Star Trek. Där upptäcker man också ett skepp som ligger övergivet i rymden, men där är det istället ett ont väsen som finns ombord på skeppet som är det farliga – snarare än ett tekniskt avancerat bakhåll.

Det här är nytt: Picard kan inte riktigt sluta prata om sin fascination för skepp inuti flaskor i det här avsnittet. Som han talar om det så verkar det alltså som om traditionen fortsatt – med rymdskepp inuti glasflaskor. Finns ens glasflaskor i framtiden? Och hur monterar man rymdskepp inuti dem? Eller har jag missförstått allt?

tng booby 2Höjdpunkten är: Jaeeehhh. Vi kan väl säga att det här är ett jämnt avsnitt. Mycket jämnt. Men hånglet kanske, om jag måste välja något.

Gillade inte: Det här avsnittet är förstås fyllt av massor av prat om avancerade tekniska detaljer när Geordi ska försöka imponera på hologramkvinnan han blir kär i. Och hon gör förstås samma sak tillbaka. Det är helt enkelt bitvis som en orgie i så kallat technobabble. Kanske den mest frikostiga med sådant sen det där skittrista avsnittet där Picard går på café i Paris på holodäcket. 

Vad har vi lärt oss? Om ett antikt rymdskepp ligger orört, flytande i rymden, så finns det antagligen ett skäl till att ingen annan har snott åt sig det tidigare.

Ett “helt okej”-avsnitt, som kombinerar ett klurigt problem med en romantisk sidointrig. Mitt problem är bara att lösningen på problemet är helt obegriplig för den som inte gått en ingenjörsutbildning i framtiden. Och att vi förstås inte för ett ögonblick betvivlar att allt kommer att lösa sig på slutet, även om bland annat Patrick Stewart gör ett bra jobb med att se ut som om man är på väg att möta döden. Ett “hög lägstanivå”-avsnitt.

(PS Jobbar så enormt mycket just nu att det inte finns någon plats för min Startrekathon. Men sätter mig och bloggar så fort jag får en chans)

Betyg: 7/10 

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 6/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 156 tv-avsnitt

The Bonding. Det där Jeremys mamma återvänder från de döda.

tng bondingThe Bonding är på flera sätt likt förra avsnittet, Who watches the watchers? Bägge avsnitten inleds rätt så svagt för att sedan utvecklas till betraktelser över mänskligheten och dess egenskaper. Man skulle kunna säga att de två avsnitten tillsammans bildar ett slags minitema: döden i den tredje säsongen av The Next Generation. Picard spelar också en extremt viktig roll i bägge avsnitten, och visar tydligt att han vid det här lagetvuxit in i rollen som både skeppets befälhavare och dess filosofiska ankare.

tng bonding 6Den generiska öppningen, där en patrull landsatts för att undersöka koinonianska ruiner på en främmande planet, är egentligen bara en ursäkt för att kunna ta livet av skeppets arkeolog, Marla Aster.  På det sättet blir hennes tolvårige son Jeremy föräldralös, och avsnittets egentliga handling kan ta fart. The Bonding utvecklas nämligen till ett slags komplicerad vårdnadstvist där tre parter är onse om vad som är det bästa för den föräldralöse pojken. Worf, som ledde expeditionen där Aster dog, vill genom den klingonska R’usstai’-ceremonin som skulle göra dem till bröder. Troi vill iscensätta ett psykodrama där Jeremy kan leva ut sin mot Worf, som han innerst inne skyller moderns död på. Och så dyker, lite oväntat, pojkens mamma upp igen och vill ta hand om Jeremy. Hon visar sig vara en “energi” från planeten man nyss utforskat. Livsformen där har dåligt samvete över Jeremys öde och vill nu iscensätta ett annat liv åt pojken – ett där hans mama fortfarande lever. Det låter hemskt underligt när man skriver det, men jag köpte det rakt av när jag ser avsnittet.

Det härtng bonding 2 är det smartast konstruerade avsnittet av The Next Generation hittills, eftersom Jeremys förlust river upp andras sorg ombord på skeppet. Worf identifierar sig med Jeremy, eftersom han själv blev föräldralös vnär han var sex år gammal. Och Wesley Crusher får äntligen berätta hur arg han länge var på Picard, som ju ledde den expedition där Wesleys pappa dog. Jeremy själv måste försöka förstå att kvinnan framför honom inte är hans mamma.

tng bonding 3Jag såg det här avsnittet samma kväll som Who watches the watchers? och på något vis kändes det som om hela serien tog ett stort steg i sin utveckling i och med de här två avsnitten. De filosofiska resonemangen, som förekommit även tidigare, bottnade nu handlingen, och kändes varken krystade eller abstrakta.  I Who watches the watchers? uppfattade jag budskapet som att det är dödens meningslöshet som gör att folk söker sig till religioner. I det här avsnittet går Picards budskap ut på att det är själva medvetandet om och accepterandet av döden som gör människor till människor. Som här när Picard försöker förklara för energin som tagit Marla Asters form varför Jeremy inte skulle bli lycklig av att leva i varelsen illusion av en lycklig tillvaro under resten av sitt liv.

PICARD: Do you honestly believe he would be happy in this total fiction which you wish to create? What reason would he have to live? What you’re offering him is a memory, something to cherish, not to live in. It is part of our life cycle that we accept the death of those we love. Jeremy must come to terms with his grief. He must not cover it or hide away from it. You see, we are mortal. Our time in this universe is finite. That is one of the truths that all human must learn.

 

Det här påminner om: Avsnitt där en gnistrande ljuskälla eller blixtar av energi har tagit sig ombord på Enterprise och försöker styra upp saker om bord har vi ju sett tidigare, både i originalserien och i The Next Generation. Min favoritljusboll är nog ändå den som levde på dålig stämning i Day of the Dove.  

Det här är nytt: Aldrig förr har en katt återuppstått från de döda i serien. Nej, men tönterier åsido. Som jag skrev tidigare, det känns som om serien nyss lämnade sina fjuniga tonår och gick in i en ny, mogen fas. Jag hoppas att det håller i sig.

Vad har vi lärt oss? Det är medvetenheten om döden som gör oss mänskliga.

Jag gillar allra mest att: Det finns så mycket att välja mellan. Som när Troi faktiskt iscensätter ett psykodrama där både Wesley och Jeremy får leva ut sitt hat. Att en hel scen typ är inspelad genom ett galler i väggen (mkt arty!). Men jag börjar också ana att det är så fort den här serien börjar handla om döden som jag verkligen gillar den.

Jag tyckte inte om att: soffan på Picards kontor börjar se rätt sunkig ut. Kuddarna börjar sagga ihop. Finns det ett lager av nya soffor ombord, eller fixar man nya heminredningsdetaljer med en replikator/3D-skrivare? Så många frågor om livet ombord som fortfarande återstår att få svar på.

För mig är det här avsnittet uppe och väger mellan en åtta och en nia. Fan, vad svårt. Jag gillade verkligen hur jag först tittade uppgivet och irriterat, och sedan bara sögs in i handlingen.

Betyg: 8/10

Star Trek: The Next Generation. Säsong 3, avsnitt 5/26. Så här långt i min Startrekathon har jag sett 5 långfilmer och 155 tv-avsnitt.

 

 

 

Gomorron, Sverige! och Star Trek

Mitt i morronstressen fick jag parkera moppen under ett träd för att snacka om min Star Trek-maraton i SVT (efter att jag pratat ges sedan fler matnyttiga film- och tv-rekommendationer inför sommaren)

http://www.svt.se/wd?widgetId=23991&sectionId=1647&articleId=3035198&type=embed&contextSectionId=1647&autostart=false

(om det är någon som vet hur man snyggt bäddar in svt-klipp i bloggen, hör gärna av er!)

Och under dagen idag har jag sett klart på hela säsong tre. Blogginlägg kommer under hela midsommarhelgen. Och härrejesus vad jag tycker att det allra sista avsnittet är fantastiskt. Så angelägen om att få lite bloggtid snart så jag kan få skriva om det!

Fan-produktioner. Del 2: Five Year Mission

five year mission

Av alla fanbaserade projekt kring Star Trek så tror jag att Five Year Mission är det allra roligaste. Det är alltså en musikgrupp som bestämt sig för att göra en låt till varje avsnitt av The Original Series, det vill säga de tre första säsongerna av serien. Men för de riktigt betydelsefulla avsnitten, det vill säga The Trouble With Tribbles, har gruppmedlemmarna gjort var sin låt och sedan har fansen fått rösta om vilken som är bäst.

Och den tredje juli är det dags igen. Då släpps det en hel skiva med bara låtar om avsnittet som av många ses som Star Treks värsta genom tiderna, Spock’s Brain.

Det finns så många fina saker att diskutera när det gäller Five Year Mission. Deras första singel Miri till exempel, som ackompanjerad av scener från avsnittet blir till världens bästa kortresumé av avsnittet.

Eller den här fina fanfilmen, när folk på en SciFi-mässa samlas för att sjunga om Spocks enhörningshund tillsammans. Så himla mycket fandomkärlek på den.

Här kan du läsa mer om projektet!

Bear with me…

Jag håller fortfarande på att ta mig igenom ett jättekonstigt avsnitt där Kirk är en indiangud. Men så blev det visst lördag och hundra öl. Bjussar istället på den här fantastiska bilden på Leonard Nimoy och hans son Adam (vars självbiografi jag håller på att läsa).  

 

Star Trek-arkitektoniskt genombrott i Kina

star trek-husetJo, det här är några dagar gammalt, men ändå så makalöst att det inte får passera okommenterat. Liu DeJian som bossar för ett företag som tydligen heter NetDragon Websoft gillar Star Trek så mycket att företagets nya högkvarter ser ut som Enterprise. Framför allt när man ser det uppifrån!

Kolla själv på Google Maps: sök efter Fuzhou, Fujian, China International Airport, kolla nordöst om flygplatsen, norr om Hesnanghe och Dahe Provincial Forest Park. Den finns där på riktigt! Längtar efter lite mer rymdarkitektur i vardagen!

Och enligt myten ska det hela ha upptäckts av en ren slump av ett Star Trek-fan!

Här finns fler bilder!

Nimoy gör Nimoydokumentär

bild 2Det känns som om det dyker upp mer och mer Star Trek-nyheter för varje dag. Det kanske beror på att Facebook upptäckt min plötsliga besatthet av ämnet, och placerar artiklarna i mitt flöde. Men givetvis har Leonard Nimoys död och de allt mer intensiva ryktena kring innehållet i den kommande Star Trek-filmen också gjort sitt. Och mer blir det.

Adam Nimoy, Leonards son, har nu offentliggjort att han tänker göra en dokumentär om sin pappa. Arbetsnamnet är For the love of Spock, och deadlinen för premiären är samma som för mitt bloggprojekt – den 8 september nästa år och 50-årsjubileet av det första avsnittets premiärdatum. Fokus kommer helt och hållet att vara på Nimoys roll som Spock, säger Adam i en intervju med Variety. Adam Nimoy har tidigare arbetat med bland annat Star Trek: The Next Generation och Babylon 5.

Star Trek-athon. Lägesrapport 1.

New York mars 2015 638Så är jag plötsligt 16 dagar in i det här maratontittarprojektet, och det är väl bara att erkänna, bitai det sura äpplet, krypa till kors etc. Jag ligger efter. I skrivande stund har jag sett 11 Star Trek-avsnitt (ett har jag inte bloggat om ännu) när jag borde ha sett ungefär 19. Det betyder att jag ligger 8 avsnitt back. Efter drygt två veckor. Jag tror att jag vet vad jag ska göra i helgen…Ska jag ursäkta mig på något sätt så har jag varit i New York med min mamma under en vecka, och det var visst så många musikaler och bluegrasskonserter som skulle hinnas med, så Star Trek fick stryka lite på foten. Ovan ser ni när vi var på Broadways motsvarighet till Wallmans Salonger, och bilden är tagen strax efter att jag insett att soffan jag sitter på också utgör scenen för de ur personalen som ska uppträda (de stod och dansade på två sammantejpade ryggstödskanter på något sätt)

Annars är jag nästan lite förvånad över hur lätt det går att ge sig in i en Star Trek-athon. Jag tycker att i stort sett varenda avsnitt är intressant, och tycker att det känns lyxigt att följa seriens utveckling på ett så här koncentrerat sätt. Jag har ju försökt se första säsongen av Star Trek en gång tidigare, och då tyckte jag att tempot var enormt lågt och frustrerande och härdade inte ut. En del av er som kommenterat på bloggen har också uppmanat mig att inte låta mig avskräckas. Men så här långt sitter jag som på helspänn under varje avsnitt och skriker rakt ut av upphetsning när någon avsnittsregissör använder sig av en oväntad kameravinkel.

Sedan blev det här projektet lite mer omedelbart seriöst än jag kanske själv hade tänkt mig. Efter att både DN Kultur och svenska Star Trek databas skrivit om mitt projekt gick det liksom inte att balla ur. Och nu kanske jag ska vara med och prata om det hela i fredagens Kino i P1. Så det här måste jag helt enkelt slutföra.

Flera av er som läst bloggen har också varit generösa med tips om liknande sajter, projekt, listor med produktionsdatum etc. Några har till och med sagt att de ska se serien parallellt med mitt bloggande. Så otroligt kul! Och ytterligare ett skäl att lägga in en högre växel i avsnittstittandet.

Redan imorgon får ni veta alla mina tankar kring avsnittet The Corbomite Maneuver. Ser redan fram emot det.